Tekst alternatywny

Gliwice – rola nauki w wyjaśnieniu katastrofy smoleńskiej

ROLA NAUKI W WYJAŚNIENIU KATASTROFY SMOLEŃSKIEJ

Wykład prof. Piotra Witakowskiego

przewodniczącego trzech „Konferencji Smoleńskich”

Na zaproszenie Gliwickiego Klubu Gazety Polskiej profesor Piotr Witakowski przeprowadził, w Centrum Edukacyjnym im. Jana Pawła Ii, wykład podsumowujący dorobek trzech „Konferencji Smoleńskich”,. Przedstawił genezę powstania zespołu naukowego.   Wobec niezgodności z prawami fizyki oficjalnego rosyjskiego raportu MAK, jak również polskiego raportu Milera oraz całkowitego pominięcia poważnych zarzutów polskich ekspertów, zebrało się grono profesorów, którzy nie mogli milczeć. Postanowili zweryfikować hipotezy MAK/Millera.

 Prace zespołu interdyscyplinarnego „Konferencji smoleńskich” skupia ponad stu pracowników naukowych z kraju i z zagranicy  / USA, Australia, Dania, Niemcy, Wielka Brytania/ – w tym wielu wybitnych.  Jest to praca społeczna, całkowicie niezależna od instytucji państwowych i finansowana jedynie z własnych środków uczestników. Nie jest związana z Zespołem Parlamentarnym Antoniego Macierewicza, z  komisją dr Laska, ani z żadną inną.

Udowodniono całkowitą niezgodność raportów MAK/Millera z podstawowymi prawami fizyki, zasadami prowadzenia badań w miejscu katastrofy i ich dokumentowania. Raporty nie są zgodne  z podpisanymi aktami prawnymi dotyczącymi wypadków lotniczych. Po raz pierwszy w świecie sporządzono raporty bez badania dowodów materialnych . Rząd polski pozbawił się suwerenności w sprawie tej katastrofy na rzecz strony rosyjskiej, tj. oddał prowadzenie śledztwa podejrzanemu.  Smutkiem napawa fakt, że materiały naukowe z trzech konferencji, które otrzymały wszystkie placówki naukowe w Polsce, pozostają bez jakiegokolwiek odzewu.

Wykład prof. Piotra Witakowskiego wysłuchało w skupieniu ponad dwieście osób. W dyskusji dziękowano za bardzo zwarty syntetyczny wykład. Na Śląsku po raz pierwszy został naukowo poruszony temat smoleński, przemilczany od ponad  czterech lat.

/Jan Święcicki/